DETOX HATI : Kenapa Kita Perlu Detok Hati

/ August 20, 2017
Assalammualaikum wbt.



Jerawat,
Merah-merah dikulit,
Alergi,
Autoimun,
Keletihan melampau,
Penghadaman yang tidak baik,
Hormon tidak seimbang,
Kegemukan



Penyakit-penyakit yang disebutkan mungkin juga disebabkan oleh masalah hati. Ya HATI. Organ hati kita tu. Kenapa ya saya sebut macam tu?..Jom kita belajar pasal organ HATI hari ini.



FUNGSI HATI






Hati merupakan organ penting dalam badan yang mempunyai bermacam-macam fungsi untuk memastikan badan kita bebas dari toksin dan bahan-bahan berbahaya. Selain itu, hati juga bertanggungjawab untuk mencernakan lemak supaya lemak akan lebih mudah diserap di dalam usus.


Antara fungsi-fungsi lain Hati adalah ;-


  • Menjalankan proses detoksifikasi darah untuk membuang bahan berbahaya seperti alkohol dan juga dadah.
  • Menyimpan beberapa vitamin dan zat besi.
  • Menyimpan gula dalam bentuk glukosa , sebagai bantuan sekiranya badan kita kekurangan gula.
  • Menukarkan ammonia kepada urea (air kencing).
  • Memusnahkan sel darah merah yang sudah rosak. Pemusnahan sel darah merah yang sudah rosak ini memberikan warna pada najis kita ke warna coklat. 


KENAPA KITA PERLU DETOK HATI?







Kalau kita tengok, Hati ini sepatutnya sudah cukup membuang toksin, membuang pencemaran dan benda-benda kotor dalam badan kita. Tapi sebaliknya, ada antara kita, makannya macam biasa, tapi semakin gemuk. Badan pula penuh jerawat. Tak kurang juga imun badan merosok apabila semakin tua, makin banyak pula kesan alergi yang timbul.



Mengapa ya?..Apakah sebabnya?







Sebenarnya bukanlah bermaksud hati kita dah rosak, tapi organ hati kita bekerja dengan kuat setelah sekian lama, jadi performance nya sudah semakin merosot.


Apa tidaknya, setiap hari, kita berdepan dengan bermacam-macam pencemaran. Udara, air, tanah, sebut jelah, mesti ada je pencemaran masuk dalam badan kita ni. Udara dah tentulah kan. Kita bukan hidup dalam hutan. Makanan - racun serangga dan baja kimia untuk tumbuh-tumbuhan dan juga pencemaran pada binatang ternakan dan ikan-ikan. Semua tu adalah potensi toksin yang akan masuk ke dalam badan kita.








Tu tak masuk lagi yang merokok, yang makan fast-food hari-hari. Dan dah berapa lama kita amalkan semua ini?..Forever. Selamanya. Sepanjang kita hidup.



Jadi kalau dulu kita makan banyak pun badan kita maintain je, tapi sekarang makan separuh dari dulu pun badan dah macam kena pam. Salah makan sikit pulak boleh naik gatal-gatal dan merah. Belakang badan, penuh jerawat. Walaupun pakai sabun dettol hari-hari.



Jadi perlu tak kita Detox organ hati kita ni?..


Mestila perlu kan. Bagi dia rehat sikit, dan bekalkan dia dengan supplement dan makanan yang buat dia lebih KUAT, supaya dia boleh la jalankan fungsinya secara optimum semula.



APAKAH MAKAN YANG MENGUATKAN HATI ?


Sayur- Sayuran Hijau

Sedia maklum sayur-sayuran memiliki phytonutrien seperti flavonoid, carotenoid dan sulforaphane bagi membantu meneutralkan bahan kimia, pestisid, dadah dan karsinogen.



Tanaman Laut




Alga membantu hati mencegah logam dari diserap ditubuh. Warga Jepun memiliki angka kematian akibat penyakit hati paling rendah kerana alga termasuk dalam diet harian mereka.



Kekacang

Protein dan enzim dari kekacang membantu meningkatkan pertahanan hati terhadap racun. 



Makanan Tinggi Sulfur





Hati memerlukan sulfur untuk melakukan detoksifikasi dengan mengeluarkan merkuri atau zat tambahan makanan tertentu. Antara makanan tinggi sulfur adalah seperti bawang putih, artichoke, dan cendawan reishi.



Buah-buahan
Antioksida juga penting dalam menjaga kesihatan hati.


MAKANAN TAMBAHAN UNTUK KESIHATAN HATI.







Disebabkan masalah akibat penurunan fungsi hati ini dah makin menular di dalam negara-negara membangun, saintis Shaklee telah pun mengkaji dan mencipta satu makanan tambahan yang dikhas untuk menguatkan dan memperbaiki hati kita.


Supplement itu adalah DTX.

Apa ada dalam DTX ni?,





Milk Thristle

- herba ini sudah digunakan dengan meluas di negara-negara Europah selama lebih 2000 tahun.

- herba ini dapat menguatkan hati dan membantu hati menjalankan proses detoksifikasi dengan lebih sempurna.

- Ini juga dapat menghalang dari penyakit-penyakit berbahaya berlaku.



Schizandra

- herba ini berasal dari Chinayang membantu sintesis protein. Ini menggalakkan pertumbuhan sel baru, mengurangkan fatty liver dan perlahankan proses oksidasi dan radang hati.



Cendawan Reishi


- Cendawan Reishi tinggi sulfur dan sangat
membantu dalam meningkat imun dalam badan.



Dandelion

- Dandelion mengandungi vitamin A, B, C, D dan zat besi yang membantu pengaliran hempedu, membantu masalah sembelit, badan berangin dan senak perut.



Kunyit




- kunyit mempunyai curcumin yang sangat baik mencegah barah hati, dan menjaga fungsi hempedu.

- ia juga anti-inflamasi yang melindungi buah pinggang dengan menurunkan potensi untuk buah pinggang bocor.



Artichoke.

- artichoke berkesan dalam mengurangkan kerosakkan hati dari toksin.



Supplemen DTX telah diuji secara teliti dan klinikal, dan manuskrip kajiannya ada dikeluarkan secara rasmi.

Tekan di SINI untuk membaca manuskrip tersebut.


APA KATA MEREKA YANG TELAH MENCUBA?













Ingin dapatkan Supplement DTX?

Hubungi Ana di talian 0132907540 atau email ke raihanazafril@gmail.com.


















Assalammualaikum wbt.



Jerawat,
Merah-merah dikulit,
Alergi,
Autoimun,
Keletihan melampau,
Penghadaman yang tidak baik,
Hormon tidak seimbang,
Kegemukan



Penyakit-penyakit yang disebutkan mungkin juga disebabkan oleh masalah hati. Ya HATI. Organ hati kita tu. Kenapa ya saya sebut macam tu?..Jom kita belajar pasal organ HATI hari ini.



FUNGSI HATI






Hati merupakan organ penting dalam badan yang mempunyai bermacam-macam fungsi untuk memastikan badan kita bebas dari toksin dan bahan-bahan berbahaya. Selain itu, hati juga bertanggungjawab untuk mencernakan lemak supaya lemak akan lebih mudah diserap di dalam usus.


Antara fungsi-fungsi lain Hati adalah ;-


  • Menjalankan proses detoksifikasi darah untuk membuang bahan berbahaya seperti alkohol dan juga dadah.
  • Menyimpan beberapa vitamin dan zat besi.
  • Menyimpan gula dalam bentuk glukosa , sebagai bantuan sekiranya badan kita kekurangan gula.
  • Menukarkan ammonia kepada urea (air kencing).
  • Memusnahkan sel darah merah yang sudah rosak. Pemusnahan sel darah merah yang sudah rosak ini memberikan warna pada najis kita ke warna coklat. 


KENAPA KITA PERLU DETOK HATI?







Kalau kita tengok, Hati ini sepatutnya sudah cukup membuang toksin, membuang pencemaran dan benda-benda kotor dalam badan kita. Tapi sebaliknya, ada antara kita, makannya macam biasa, tapi semakin gemuk. Badan pula penuh jerawat. Tak kurang juga imun badan merosok apabila semakin tua, makin banyak pula kesan alergi yang timbul.



Mengapa ya?..Apakah sebabnya?







Sebenarnya bukanlah bermaksud hati kita dah rosak, tapi organ hati kita bekerja dengan kuat setelah sekian lama, jadi performance nya sudah semakin merosot.


Apa tidaknya, setiap hari, kita berdepan dengan bermacam-macam pencemaran. Udara, air, tanah, sebut jelah, mesti ada je pencemaran masuk dalam badan kita ni. Udara dah tentulah kan. Kita bukan hidup dalam hutan. Makanan - racun serangga dan baja kimia untuk tumbuh-tumbuhan dan juga pencemaran pada binatang ternakan dan ikan-ikan. Semua tu adalah potensi toksin yang akan masuk ke dalam badan kita.








Tu tak masuk lagi yang merokok, yang makan fast-food hari-hari. Dan dah berapa lama kita amalkan semua ini?..Forever. Selamanya. Sepanjang kita hidup.



Jadi kalau dulu kita makan banyak pun badan kita maintain je, tapi sekarang makan separuh dari dulu pun badan dah macam kena pam. Salah makan sikit pulak boleh naik gatal-gatal dan merah. Belakang badan, penuh jerawat. Walaupun pakai sabun dettol hari-hari.



Jadi perlu tak kita Detox organ hati kita ni?..


Mestila perlu kan. Bagi dia rehat sikit, dan bekalkan dia dengan supplement dan makanan yang buat dia lebih KUAT, supaya dia boleh la jalankan fungsinya secara optimum semula.



APAKAH MAKAN YANG MENGUATKAN HATI ?


Sayur- Sayuran Hijau

Sedia maklum sayur-sayuran memiliki phytonutrien seperti flavonoid, carotenoid dan sulforaphane bagi membantu meneutralkan bahan kimia, pestisid, dadah dan karsinogen.



Tanaman Laut




Alga membantu hati mencegah logam dari diserap ditubuh. Warga Jepun memiliki angka kematian akibat penyakit hati paling rendah kerana alga termasuk dalam diet harian mereka.



Kekacang

Protein dan enzim dari kekacang membantu meningkatkan pertahanan hati terhadap racun. 



Makanan Tinggi Sulfur





Hati memerlukan sulfur untuk melakukan detoksifikasi dengan mengeluarkan merkuri atau zat tambahan makanan tertentu. Antara makanan tinggi sulfur adalah seperti bawang putih, artichoke, dan cendawan reishi.



Buah-buahan
Antioksida juga penting dalam menjaga kesihatan hati.


MAKANAN TAMBAHAN UNTUK KESIHATAN HATI.







Disebabkan masalah akibat penurunan fungsi hati ini dah makin menular di dalam negara-negara membangun, saintis Shaklee telah pun mengkaji dan mencipta satu makanan tambahan yang dikhas untuk menguatkan dan memperbaiki hati kita.


Supplement itu adalah DTX.

Apa ada dalam DTX ni?,





Milk Thristle

- herba ini sudah digunakan dengan meluas di negara-negara Europah selama lebih 2000 tahun.

- herba ini dapat menguatkan hati dan membantu hati menjalankan proses detoksifikasi dengan lebih sempurna.

- Ini juga dapat menghalang dari penyakit-penyakit berbahaya berlaku.



Schizandra

- herba ini berasal dari Chinayang membantu sintesis protein. Ini menggalakkan pertumbuhan sel baru, mengurangkan fatty liver dan perlahankan proses oksidasi dan radang hati.



Cendawan Reishi


- Cendawan Reishi tinggi sulfur dan sangat
membantu dalam meningkat imun dalam badan.



Dandelion

- Dandelion mengandungi vitamin A, B, C, D dan zat besi yang membantu pengaliran hempedu, membantu masalah sembelit, badan berangin dan senak perut.



Kunyit




- kunyit mempunyai curcumin yang sangat baik mencegah barah hati, dan menjaga fungsi hempedu.

- ia juga anti-inflamasi yang melindungi buah pinggang dengan menurunkan potensi untuk buah pinggang bocor.



Artichoke.

- artichoke berkesan dalam mengurangkan kerosakkan hati dari toksin.



Supplemen DTX telah diuji secara teliti dan klinikal, dan manuskrip kajiannya ada dikeluarkan secara rasmi.

Tekan di SINI untuk membaca manuskrip tersebut.


APA KATA MEREKA YANG TELAH MENCUBA?













Ingin dapatkan Supplement DTX?

Hubungi Ana di talian 0132907540 atau email ke raihanazafril@gmail.com.


















Continue Reading
Assalammualaikum wbt.



Adakah anda mengalami masalah berikut?
- Anda makan macam biaseeee je, macam waktu bujang-bujang dulu, tapi badan tetap naik bagai di pam-pam?

- Anda selalu sangat nak mengidam makanan manis, tapi tak pregnant pun.
- Hari-hari anda rasa lemau, asyik-asyik nak tidur, badan tak berdaya saje.
- Badan penuh berangin, makan halia banyak-banyak pun tak jalan, perut sebu, kepala sampai migrain.

Jika jawapannya YA kepada semua soalan di atas, tiba lah masanya untuk anda DETOX.

| Kenapa Kena Detox? |
Dalam badan kita ada organ-organ yang berfungsi untuk membuang toksin yang masuk melalui makanan, udara, air, dan proses dalam badan kita sendiri yang juga ada yang menghasilkan toksin.
Organ-organ tersebut adalah:

👉🏻 PARU-PARU
paru-paru menapis segala gas yang masuk dalam badan kita. terutamanya gas karbon dioksida. yang kira akan keluarkan semasa bernafas.
👉🏻 HATI
organ paling utama dalam proses detok badan. Ia menapis segala jenis toksin dan membantu penyerapan lemak ke dalam badan.
👉🏻 KULIT
bahan buangan yang tak diperlukan akan keluar melalui peluh melalui kelenjar peluh.

👉🏻 BUAH PINGGANG
air berlebihan dan juga bahan buangan yang larut air akan ditapis di buah pinggang dan dibuang sebagai air kencing.
👉🏻 SISTEM PENGHADAMAN
usus kecil dan besar mengeluarkan bahan buangan dalam bentuk najis.
Hebatkan ciptaan dalam badan kita ni? SubhanAllah. Jadi organ sendiri dah menjalankan proses detox. Apsal nak buat program detox lagi? Adakah ini semua karut marut??


Malang sungguh, kehidupan kita masa kini penuh dengan pencemaran. Asap rokok. Asap kenderaan. Pokok pun dah banyak kene tebang. Kilang berlambak-lambak naik. Makanan pula ada pengawet, perwarna tiruan, racun serangga, air yang tercemar, dan gaya hidup kita yang tak berapa nak sihat ni, duduk dalam aircond je, menyebabkan toksin berkumpul banyak dalam badan.

Toksin yang banyak ni lama-lama akan membebankan badan kita, dan menyebabkan organ kita menjadi penat nak jalan kan fungsi dia.Di tambah pula dengan makanan yang kita ambil nutrisi nya tak cukup, sel-sel dalam organ tak dapat tenaga yang cukup untuk bekerja sepanjang hari.

Lama-lama toksin semakin banyak terkumpul dalam badan, dan semakin lama toksin tu merosakkan badan kita. Sebab tu la makan sikit, tapi berat badan makin banyak, jerawat kat badan pun makin bertambah, susah nak membuang, ada yang makin semput, tak lupa juga kulit muka yang semakin kusam.



| MARI DETOX BERSAMA SHAKLEE |


Sebagai syarikat supplement No 1 di dunia, Shaklee dengan ini memperkenalkan Program Detox dengan cara Shaklee.

Dengan bantuan supplemen Shaklee, organ detox kita akan lebih kuat, lebih energetik, dan proses detok semulajadi badan akan lebih berkesan. Nutrient juga akan diserap dengan lebih sempurna sekiranya organ detox berfungsi secara optimum.

Antara kesan selepas Detox Shaklee;

- Berat badan berkurangan

- Kolon/ Usus yang lebih sihat

- Bertenaga

- Kurang mengidamkan makanan manis

- Kulit yang cantik

- Hati yang lebih sihat

- Tidur lebih berkualiti

- Immune badan yang lebih kuat


Jadi apakah vitamin yang ada dalam Set Detox Shaklee ni dan apakah fungsi mereka?
Mari kita lihat gambar di bawah
Detok Shaklee by Ana



| APA KATA MEREKA YANG DAH MENCUBA? |

Jom tonton video ini untuk melihat kesan Detox kepada En Fahmy.
Bersedia untuk menukar hidup anda? Dapatkan Set Detox Shaklee anda hari ini.




Assalammualaikum wbt.





Tiada siapa sukakan bau badan. Lagi-lagi kalau korang jenis bekerja outdoor kan. Berpeluh tu memang tak dapat nak elak. Dengan cuaca Malaysia ni yang panas, kadang-kadang sampai basah baju bawah ketiak tu. Masam, busuk. Malu nak duk dekat-dekat dengan kawan-kawan. Kalau boleh nak balik cepat-cepat mandi.


Sebagai salah seorang yang bekerja outdoor dulu, bau badan ni memang common sangat pada Ana. Kerja pula dalam bidang yang dipelopori lelaki, majoritinya merokok, memang kadang-kadang tak tahan. Cari saja alasan nak lari daripada mereka. Tapi, at least tu lelaki kan.Ana sendiri memang tak selesa bila Ana berpeluh-peluh. Bila dah rasa basah semacam tu akan elak-elak dari dekat dengan orang ramai.


Jangan tak tahu, lelaki ni nampak je cool depan. Tapi kalau bab mengata, kalah semua mulut Mak Jemah..Jadi sebelum menjadi bualan ramai, saya cepat-cepatla lari dulu. Hahaha.




APAKAH PUNCA BADAN BERBAU NI?



Sebenarnya faktor terbesar bau badan adalah kerana hadirnya bakteria. Well, kulit kita ni memang banyak bakteria. Mustahil kita 24 jam bebas dari bakteria walaupun hari-hari kita mandi dengan sabun Dettol. Dan bakteria paling banyak akan berada pada kawasan yang berbulu.


Bila peluh bercampur dengan bakteria, sesetengah bakteria tersebut akan menukarkan protein kepada asid yang mengeluarkan bau basam atau tengik. Tindak balas kimia ini juga di pengaruhi oleh faktor seperti Hormon, Kegemukan, Pemakanan, Sistem Perkumuhan dan Genetik.


Kadang-kadang, bau badan ini tidak menyebabkan apa-apa kesan pada seseorang. Tetapi, sekiranya mengganggu pekerjaaan dan keyakinan diri pengidapnya, eloklah usaha untuk meyelesaikannya.




TIPS HILANGKAN BAU KETIAK MASAM


Sekiranya badan berbau ini adalah masalah untuk anda, berikut adalah beberapa tips yang boleh diamalkan untuk mengurangkan masalah ini.


Kebersihan Tubuh Badan





Bakteria sukakan kotoran. Jadi kebersihan merupakan musuh bagi bakteria. Mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Boleh gunakan sabun anti-bakteria yang ada di pasaran. Fokus untuk sabun di kawasan pelipat-pelipat dan pastikan bulu ketiak sentiasa di potong atau dicukur licin. Jangan ada yang membela hutan pula ya!




Gunakan Deodorant





Selepas mandi, pakai deodorant di ketiak. Jangan pakai sewaktu sedang berpeluh. Ini menyebabkan peluh terperangkap dan bau bertambah. Pilihlah yang sesuai dengan kulit anda. Tapi deodrant juga harus dibersihkan selepas 6-7 jam. Jangan di bawa tidur pula ya.




Makanan Penyebab Bau Badan



Percaya atau tidak terdapat sesetengah makanan yang boleh menyebabkan bau badan. Antaranya; rempah-rempah, bawang putih, kafein, makanan ringan dan alkohol. Kurangkan makanan-makan tersebut, limitkan seminggu 1-2 kali sahaja.




Makan Sayur dan Buah-buahan.




Sayur dan buah-buahan mempunyai serat yang tinggi. Ini membantu penghadaman yang lebih baik. Membuang setiap hari akan membantu mengurangkan toksin diserap semula sekiranya ia terlalu lama disimpan di dalam usus. Usus yang baik dan bersih, badan akan lebih sihat dan nutrien dari makanan akan mudah diserap ke dalam darah.




Mengamalkan Herba dan Vitamin Terpilih



Sesetengah herba dan boleh membantu proses detoksifikasi badan dengan lebih efektif. Selain dari menggalakkan aktiviti usus yang sihat, ia juga memastikan segala toksin dikeluarkan. Ini dapat membersihkan lagi badan dan organ detoks seperti hati, kulit dan usus akan lebih kuat dan kurang beban.

Antara herba yang boleh membantu adalah Alfalfa, Daun Senna, Milk Thristle dan polifenol dari buah Anggur Muscadine.





PROGRAM DETOX DARI SHAKLEE


Selain membantu menyelesaikan masalah bau badan, program detok Shaklee ini juga menggalakkan kesihatan organ detox yang lebih baik. 


Dengan mengamalkan Detox pada setiap bulan, organ detox boleh berkerja dengan lebih optimum dan kesannya anda bakal turun berat badan, kulit akan lebih cantik dan mendapat tenaga seperti dahulu kala.




Adakah anda termasuk dalam senarai yang memerlukan detox ?


Lihat senarai masalah dalam gambar di bawah (klik gambar untuk besarkan). Sekiranya salah satu ataupun semua dalam checklist berikut merupakan masalah yang anda risaukan, JOM DETOX sekarang.



Klik di SINI untuk membaca pengalaman mereka yang dah mencuba Detox Shaklee.


Semoga memberi manfaat kepada semua (^_^). Wassalam.


Ingin dapatkan supplement Shaklee yang terbukti selamat dan berkesan?
Hubungi Ana di talian 013-2907540 atau email ke 
raihanazafril@gmail.com.
















Assalammualaikum wbt.




Dulu masa remaja, memang jarang belek muka dekat cermin kan.
Asal cuci, pakai bedak, rasa dah ok dah jaga muka. Ada tu time malas, tak cuci muka pun tak apa.
Ni kisah yang zaman remaja tahun 90an la kot kan. Remaja zaman sekarang macam dah lain sikit. Buat shading kat muka pun pandai..


Sekarang bila dah masuk 30an. Rasa terganggu pula tengok pori wajah yang dah semakin kelihatan dengan banyak. Area hidung dan tepi-tepi hidung tu la kawasan yang paling ketara sekali.Di tambah pula ada whitehead dan blackhead. Memangla kadang-kadang rasa sakit hati je..



APAKAH PUNCA PORI WAJAH SEMAKIN MEMBESAR?


Sebenarnya terdapat 2 punca pori membesar.




1) GENETIK




Genetik kita sebenarnya menentukkan jenis kulit kita. Sama ada yang kulit berminyak, atau kulit kering. Didapati orang yang mempunyai kulit berminyak lebih banyak mengalami masalah pori membesar berbanding mereka yang mempunyai kulit kering.



2) KEHILANGAN KOLAGEN




Kolagen memastikan kulit kita lebih elastik. Jadi, liang pori akan kembali tertutup setelah di cuci atau sebagainya. Dengan peningkatan usia, adalah normal kolagen kulit akan semakin menurun, lalu meningkatkan kedutan pada wajah dan juga pori yang besar.





ADAKAH CARA UNTUK MENGECILKAN PORI ?



Terdapat beberapa cara untuk mengecilkan kembali pori wajah. Antaranya;



RAWATAN LASER



Pada zaman ini, terdapat banyak rawatan di pusat-pusat kecantikkan pakar kulit yang menawarkan rawatan menggunakan laser atau sebagainya. 


Cara ini pastinya akan dapat kesan yang lebih efektif dan cepat berbanding pemakaian krim sapuan. Namun begitu, rawatan laser ini masih mempunyai garis masa untuk ia bertahan. 


Sampai sesuatu tempoh, ia perlu ulangi dan bayarannya boleh dilabelkan agak tinggi juga.




PRODUK PENJAGAAN KULIT



Selain itu, penjagaan kulit wajah juga amat penting bagi mengelak dan merawat pori wajah besar ini. 


Sentiasa pastikan wajah sentiasa dicuci bersih untuk mengelakkan segala kotoran daripada melekat pada pori lalu membesarkan saiznya.


Scrub muka 2 atau 3 kali seminggu untuk membuang kulit mati yang melekat pada kulit.


Di Korea, sudah bermula CARA PEMBERSIHAN 2 KALI atau pun DOUBLE CLEANSING METHOD diamalkan sebagai cara penjagaan wajah.

  • Kaedah ini bermula dengan menyucikan wajah menggunakan cleanser oil-based, untuk membuang kotoran berminyak seperti pencemaran asap di kulit wajah.

  • Manakala, pencuci muka water-based pula digunakan selepas itu, untuk cucian yang lebih sempurna.
  • Kaedah Double Cleansing ini sangat sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah kulit berminyak.

Selepas mencuci muka, amalkan melalukan ais pada kulit untuk menutup kembali pori. Balut ais dengan kain nipis yang bersih sekiranya kulit tidak tahan dengan suhunya yang sejuk.


Pakai toner dan pelembab untuk mengembalikan semula kesegaran kulit wajah. (^_^)









PEMAKANAN



Pemakanan yang baik boleh menggantikan semula kolagen dalam badan.


Kolagen dihasilkan secara semulajadi oleh badan dengan kehadiran nutrien- nutrien berikut:-



PROTEIN





- Protein adalah bahan bina paling asas dalam badan manusia. Kulit, hormon, sel, organ semuanya di perbuat dari protein.


- Sekiranya protein yang kita ambil baik dan cukup, pembuatan kolagen juga dapat dihasilakan dengan lebih sempurna. Baik ini bermaksud, protein itu tidak di masak dengan terlalu lama sampai merosakkan asid aminonya.


- Antara protein lengkap yang baik untuk diamalkan setiap hari adalah protein dari tumbuh-tumbuhan seperti kacang soya kerana ia mempunyai asid amino lengkap dan tidak mempunyai lemak.




VITAMIN A,C dan E.



- selain protein, Vitamin A,C dan E merupakan faktor bersama (co-factor) dalam menghasilakan kolagen secara semulajadi. 


- kekurangan vitamin-vitamin di atas juga membantutkan penghasilan kolagen dalam badan dan semakin lama, kolagen akan beransur-ansur hilang.


- banyakkan makan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan untuk mendapatkan vitamin-vitamin ini. Penggunaan supplement juga amat digalakkan.






SUPPLEMEN KOLAGEN




- kini terdapat berbagai jenama supplement kolagen lengkap di pasaran. Supplement ini juga boleh membantu untuk top up penghasilan kolagen dalam badan.

- namun begitu, pilihlah yang diperbuat dari bahan berkualiti, semulajadi, dan diuji keselamatan dan keberkesanannya dahulu sebelum mencuba. 


Ok tamat sudah entry Cara Mengecilkan Pori Wajah Walaupun Sudah Berusia.
Jangan lupa amalkan. Mari bercantik-cantik uolls (",)




Ingin dapatkan supplement Shaklee yang terbukti selamat dan berkesan?
Hubungi Ana di talian 013-2907540 atau email ke 
raihanazafril@gmail.com.


Assalammualaikum wbt.



Korang mesti dah tahu kan..


Tulang yang sihat - perlu makanan tinggi kalsium dan Vitamin D.
Jantung sihat - perlu makanan tinggi asid lemak Omega 3
Dan kulit sihat - perlu makanan yang tinggi serat dan antioksida.


Tapi, betul ke ada sesetengah makanan ni boleh merosakkan kulit kita? Ataupun at least akan buat kulit penuh jerawat dan jeragat?


Ahha...


Menurut, Cheryl Karcher, MD , seorang Dermatologist ( Pakar kulit) yang merupakan seorang Nutritionist sebelum beliau menjadi MD, kulit sebenarnya adalah penunjuk aras kesihatan dalaman manusia. Dalaman seperti organ, sistem percernaan dan sistem perkumuhan badan yang sihat akan membuatkan luaran (kulit) berseri-seri.


Sebaliknya, diet yang tidak seimbang, akan menyebabkan kulit bermasalah. Ini menunjukkan apa yang kita makan akan terzahir pada kulit kita. Jika baik makanan tu, cantiklah kulit, kalau tidak, selain dari mendapatkan ubat-ubatan untuk masalah kita tu, cuba check dulu apa yang kita masukkan dalam perut kita ni hari-hari!


Ok hari ini jom kita tengok apakah makanan yang boleh meningkatkan risiko untuk kulit kita rosak dan bercela.


GULA




Hidup memang bosan tak ada gula. memang badan kita kadang-kadang akan menggigil kalau tak dapat gula kan. mana tak nya. Gula ini adalah tenaga. Karbohidrat yang kita makan seperti nasi, atau roti tu bila perut kita dah cerna, akan tetap ditukarkan kepada glukosa (gula) sebagai sumber tenaga kepada sel badan kita.


Tapi apa jadi kalau kita terlalu banyak sangat mengambil gula?


Kita makan gula, lepas tu di perut gula tu dicernakan. Sampai dekat usus, gula pun diserap dalam darah, Darah ni akan bawa gula ke seluruh badan supaya sel badan kita dapat 'makanan' dia. Nak masuk dalam sel, gula perlukan 'kunci'. Kalau kunci tak ada pintu untuk gula masuk dalam sel tak boleh bukak.


Apakah kunci tersebut?


Kunci itu adalah INSULIN. Tahu tak terdapat kajian mendapati, orang yang mempunyai jerawat yang banyak juga mempunyai tahap insulin yang tinggi dalam darah?..Haa..sekarang baru tahu kan. Dan sebenarnya kuman sangat suka pada gula. Bila gula hinggap kat kulit tu, susahlah dia nak mati, sebab sel kita manis bergula. Malah lebih suka!


Jadi lepas ni kurangkan makanan yang tinggi karbohidrat dan manis-manis. Seeloknya makanlah makanan yang rendah index glisemik, dan yang manis pun eloklah dapat dari sumber yang semulajadi, seperti buah-buahan manis macam kurma atau tembikai. Lagi sihat (^_^).





PRODUK TENUSU




Walaupun tiada bukti kukuh pengambilan produk tenusu boleh menyebabkan jerawat, tetapi terdapat teori mengenainya.


Susu mempunyai komponen yang berkait dengan hormon testosterone. Hormon ini mengaktifkan kelanjar minyak di dalam kulit. Bila kulit terlalu minyak, kotoran dan kuman mudah terperangkap dan mudahlah jerawat untuk terjadi.


So lepas ni cheesecake is a no-no for jerawat people la...Tenusu tinggi, gula apetah lagi..hmmm..(sayonara cheese cake )


Eh tapi...produk tenusu kan untuk tulang, tak minum susu camana nak jaga tulang..





Boleh...kurangkan susu, ambil produk tenusu kurang manis seperti yogourt , dan lebihkan sayur-sayuran tinggi kalsium seperti brokoli dan daun mustard. Tak lupa juga topup dengan supplements (",)




LEMAK / MINYAK





Makanan yang tinggi minyak, atau pun yang kita goreng dengan minyak sayuran ni sebenarnya sangat tinggi dengan minyak OMEGA 6. Selalu kita dengar pasal Omega 3 je kan..Sebenarnya Omega 3 dan Omega 6 merupakan minyak yang tubuh kita perlukan. Dan Otak kita ni makanan dia memang lah minyak. Tak cukup minyak, fungsi otak akan terganggu.


Tapi, minyak Omega 6 ni adalah minyak pro-inflamasi. Atau kata lainnya menggalakkan sangat bengkak atau kemerah-merahan. Jadi dengan terlalu banyak ambil Omega 6 akan memudahkan untuk jerawat berlaku sebab jerawat ni pun merupakan tindak balas inflamasi dalam badan.


Jadi macam mana nak kurangkan Omega 6 ni?



Kurangkan makanan bergoreng. Kurangkan minyak dalam masakan. Dan sebenarnya Omega 6 boleh diseimbangkan dengan Omega 3. Omega 3 mempunyai ciri-ciri anti-inflamasi. Tak menggalakkan bengkak. Pengambilan Omega 3 dalam bentuk supplement adalah amat digalakkan.




GLUTEN





Protein glutein ni ada dalam beberapa jenis makanan. Gluten juga dipercayai punca berlakunya kulit merengsa. Ada juga terdapat beberapa orang yang memang alergik dengan gluten.


So lepas ni kita beli makanan bebas gluten je lepas ni kay!






Walaupun dah jaga makan, kena ingat Jerawat ni boleh jadi dengan banyak faktor. Stress, pencemaran, hormon semua tu kena jaga tau.


Amalkan gaya hidup sihat. Selalu bersenam, berfikiran positif, dan banyakkan buah-buahan dan sayur-sayuran. Baru la cantik inside out..(^_^).


Baca seterusnya :

RAWAT JERAWAT DENGAN SET CANTIK SHAKLEE

CARA HILANGKAN  JERAWAT - GAYA KAK NAJIHAH



Ingin dapatkan supplement Shaklee yang terbukti selamat dan berkesan?
Hubungi Ana di talian 013-2907540 atau email ke raihanazafril@gmail.com












Assalammualaikum wbt.




Korang ada masalah stretch mark tak? Alhamdulillah, Ana takde masalah tu. Sebabnya Ana masa usia belas-belasan tahun memang gemuk. Masuk kolej kurus. Tapi perut tu tak berapa flat sangat. Sebab tak bersenam kan. So ada extra kulit agaknya, bila mengandung Ana tak ada masalah stretch mark yang teruk.


Tapi kepada yang ada masalah ni, memang Ana faham sangat. Lagi-lagi yang teruk tu. Ada urat-urat dekat perut. Mesti paling malu masa dengan suami la kan. Kalau ada suami yang mulut takde insurans tu sure kene sound punya kan.


Takpa-takpa, korang jangan risau. Kini ada penyelesaian untuk bantu masalah korang.



APAKAH ITU STRETCH MARK?





Stretch mark sebenarnya adalah kesan regangan kulit akibat badan membesar dengan terlalu cepat. Sebenarnya stretch mark bukan sahaja ada di perut, tetapi juga di bawah payudara, di peha dan juga di kawasan punggung. 


Cuma kawasan-kawasan tersebut selalunya tidak ketara, dan tidak kelihatan oleh kita. Manakala di kawasan perut mudah sangat nak nampak. Lagi-lagi ibu mengandung, perut sangat cepat membesar.



ADAKAH RAWATAN UNTUK STRESTCH MARK?


Sebenarnya tiada langsung rawatan untuk masalah stretch mark ni. Kalau ada yang benar-benar nampak dalam kesan yang sekejap, adalah dengan rawatan laser. Itupun mungkin hanya 90%. Oleh sebab stretch mark adalah masalah dari dalam, ia susah untuk dibaik pulih 100%.


Tetapi, sekiranya di cegah dari awal, tahap stretch mark dapat dikurangkan. Dan penjagaan selepas mengalami stretch mark itu, dapat membantu mengurangkan kesan yang ada.



RAWATAN PENCEGAHAN


Sebelum perut membesar, adalah sangat digalakkan supaya kita sentiasa menyapu minyak di sekitar kulit perut.


Minyak yang digunakan perlu tinggi kandungan Vitamin E. Mengapa Vitamin E? Ini adalah kerana vitamin E dalam mengekalkan kulit dari kehilangan kolagen


Kolagen ini akan mengekalkan sifat kulit yang elastik, supaya kulit boleh membesar dan kembali ke bentuk asal tanpa merosakkannya.


Di samping itu, diet yang tinggi vitamin C, vitamin E dan zink juga dapat menjaga kesihatan dan kecantikkan kulit dengan lebih baik.



RAWATAN PEMULIHAN


Walaupun perut sudah mempunyai stretch mark, pengambilan Vitamin E dan Vitamin C masih juga sama penting untuk merawat kembali kulit tersebut.


Vitamin C dan Vitamin E penting dalam menghasilkan kulit baru yang lebih cantik dan sihat, dan Vitamin E juga nutrisi penting bagi membantu memudarkan parut.


Selain itu, Protein juga adalah satu elemen penting dalam penghasilan kulit yang sihat. Protein merupakan asas pembinaan manusia, tak kiralah kulit, organ, hormon atau sebagainya. Protein yang baik dan cukup akan menghasilkan kulit baru yang lebih cantik dan mulus.





APAKAH VITAMIN SHAKLEE YANG DAPAT MEMBANTU?






ESP - sumber protein baik mengandungi 9 asid amino penting untuk pembinaan badan manusia.


VITA C PLUS - vitamin C untuk kecantikkan kulit.


VIT E - membantu mengilangkan parut.


COLLAGEN POWDER - untuk mencantikkan kulit.



APA KATA MEREKA YANG SUDAH MENGAMALKAN VITAMIN SHAKLEE?







Kesimpulannya, masa pregnant selalulah sapu minyak do sekitar perut untuk membantu perut lebih elastik, Juga amalkan vitamin dari Shaklee sebagai ikhtiar bantuan dari dalam.


Semoga bermanfaaat kepada semua 😊


Ingin dapatkan Set Vitamin Shaklee untuk menghilangkan stretch mark? Jangan malu-malu..

Hanya hubungi Ana di talian berikut:

RAIHANA ABDUL AZIZ
raihanazafril@gmail.com